luckybec.blogg.se

Vikten att röra på sig

Publicerad 2018-02-07 15:38:16 i Mitt adhd-liv,

För en timme sedan satt jag här, jag hade skrivit ett långt inlägg om hur min adhd-hjärna tagit över mitt liv för tillfället. Det stämmer förvisso fortfarande eftersom det vankas förändringar i livet.
MEN
Jag har precis varit ute och skottat massor med snö vilket nu ger mig en helt annan känsla i kroppen. Ångesten är borta och jag börjar få tillbaka möjigheten att styra mina bullrande adhd-tankar som annars har en tendens till att höras över mina försök att tänka logiskt.
 
Jag vet ju att det är bra att träna och just kondition för att få upp pulsen för hjärnans skull, men inte mycket mer än så. När jag och min sköterska träffades inför min medicineringsstart för adhd kom vi att prata om min träning och hur jag skulle använda medicinen för att bygga upp rutiner kring den och kosten, började han berätta mer och han var väldigt insatt i ämnet. Hur motion hjäper mig att bygga hjärnceller, förbättrar koncentrationen och gör min hjärna yngre. YES!! Tänkte jag som har alzheimer i släkten och nyligen förlorat min högt avgudade mormor i den hemska sjukdomen. Det här måste jag komma ihåg. Eller hur? Tog det en vecka tills den tanken inte längre fanns med mig i bakhuvudet? (nackdel-adhd) Swoosh säger det så glömmer jag bort vad jag ville för bara några minuter sedan.
Det bästa är....
Att man varje gång man har gjort något pulshöjande påminns om va mycket bättre man mår efteråt. Helst när man lyckas ta sig iväg trots ångest eller stress..
 
 I boken "Hjärnstark" av Anders Hansen (inte sponsrat) förklaras detta och bekräftar att man faktiskt kan "springa ifrån stress" eftersom den (och andra) kraftigt pulshöjande aktiviteten har den effekten på hjärnan, vilket jag med min superdåliga kondis fick bekräftat nu när jag skottade snö.
 
Gick ut när jag var helt trasig av stressångest och kom in med harmoni i kroppen, redo att ta itu med mina problem.
 
Så nu ska jag leta fakta om hur mycket material som krävs till det mest effektiva sättet att ljudisolera mot min granne. Vilka mått det är på gipsskivor och isoleringsplattorna. samt hur mycket det bygger ut med luftspalt och isoleringslager. Så jag kan "flytta" hem igen från min post som husvakt utan att behöva ha ångest inför grannens enligt mig traumatiserande ljud.
Har jag tur... blir det bygge redan på måndag. Min lägenhet kommer bli bäst och den kommer vara svår att skiljas från. Mindset är allt.
 
Love <3
 
ad
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela